Памер шрыфту
A- A+
Iнтэрвал памiж лiтарамі
Каляровая схема
A A A A
Дадаткова

Раздзелы сайта

Галоўная

   

Аб медыяцыі  

 

«Мудрый человек всегда найдёт способ,
чтобы не начать войну»

Исороку Ямамото

 

Паняцце «медыяцыя» паступова, але ўпэўнена ўваходзіць у наша жыццё. Ва ўсім свеце медыяцыя ўжо з'яўляецца адной з самых папулярных форм ўрэгулявання спрэчак. Статыстыка развітых краін паказвае, што 85% усіх працэдур медыяцыі паспяховыя. 5% - 10% удзельнікаў працэдуры прыходзяць да поўнага або да частковага пагаднення на працягу кароткага часу пасля працэдуры медыяцыі.

Канфлікт, спрэчка ... Напэўна кожны з нас сутыкаецца з канфліктамі ў сваім жыцці і ведае, як часам цяжка знайсці рашэнне, якое магло б стаць «добрым» для ўсіх. Атрымаць эфектыўны вынік выхаду з канфлікту магчыма з дапамогай медыяцыі.

Медыяцыя - перамовы паміж канфліктуючымі бакамі з удзелам медыятара для пошуку рашэння, які задавальняе абодва бакі.

Медиатор- пасярэднік, нейтральная і бесстаронняя.

Прынцыпы медыяцыі:

прынцып добраахвотнасці

прынцып прыватнасці

Прынцып раўнапраўя бакоў

Прынцып нейтральнасці і незалежнасці

прынцып ўзаемапавагі

Медыяцыя мае цэлы шэраг плюсаў. Самым галоўным плюсам з'яўляецца тое, што дазвол спрэчкі дасягаецца шляхам прыняцця бакамі рашэння на добраахвотнай і раўнапраўнай аснове так, каб усе інтарэсы бакоў маглі б быць задаволеныя.

Медыяцыя можа быць прыменена пры дазволе канфліктаў у розных сферах: у сям'і, у працоўных і грамадзянскіх адносінах, у сферы адукацыі.

Асаблівае месца займае школьная медыяцыя, якая актыўна развіваецца ў школах Рэспублікі Беларусь, дзе ў ролі пасярэднікаў выступаюць самі школьнікі. Настаўнікі і псіхолагі імкнуцца ў дзіцячыя спрэчкі не ўмешвацца і арыентуюць юных медыятараў на самастойнасць. На дапамогу яны прыходзяць толькі ў складаных сітуацыях або калі канфлікт ўзнікае паміж дарослымі (настаўнікамі, бацькамі, адміністрацыяй).

У Заводскім раёне г.Мінска на базе ДУА «Сярэдняя №131 г.Мінска" функцыянуе «Школьная служба медыяцыі (прымірэння)».

Калі ў Вас складаная канфліктная сітуацыя, не атрымліваецца вырашыць спрэчку так, каб абодва бакі прыйшлі да аднаго з рашэннем, то Вы заўсёды можаце звярнуцца да медыятара (па папярэднім запісе), якія вучацца або працуюць у школе.

Прававой асновай Школьнай службы медыяцыі з'яўляюцца Кодэкс Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, Закон Рэспублікі Беларусь "Аб медыяцыі», іншыя заканадаўчыя акты Рэспублікі Беларусь.

Адрас: 220096, г. Мінск, вул. Убарэвіча, 74, тэлефон: 347-98-33

http://sch131.minsk.edu.by 


Паступленне інфармацыі ў Службу прымірэння

Інфармацыя пра канфлікт (спрэчцы) паступае ў Службу ад любога ўдзельніка адукацыйных адносін любым даступным спосабам (асабісты зварот да любога ўдзельніка Службы, пісьмовую заяву ў вольнай форме пры дапамозе падачы праз спецыяльна ўстаноўлены пры ўваходзе ў школу скрыню «Школьнай службы медыяцыі», пры дапамозе падачы праз скрыню электроннай пошты Службы і іншыя спосабы).

 

Вельмі важна, каб у вырашэнні спрэчак былі задзейнічаны самі дзеці і каб іх вучылі медыяцыі. У адваротным выпадку медыяцыя канфліктуючым школьнікам папросту будзе не цікавая.

Школьнікі-медыятары, якія прайшлі спецыяльнае навучанне, дапамагаюць як аднакласнікам, так і іншым навучэнцам памірыцца, знайсці выйсце з любой канфліктнай сітуацыі, якая склалася ў школе.

Школьны медыятар ў працэсе прыватнага размовы з абодвума бакамі, павінен выявіць сапраўдныя матывы канфлікту і дапамагчы выпрацаваць супольнае рашэнне, якое адлюстроўвае інтарэсы ўсіх. Медыятар падводзіць канфліктуючыя бакі да таго, каб яны выказалі свае эмоцыі і пачуцці. Як правіла, прааналізаваўшы свае дзеянні, выказаныя крыўдныя словы, хлопцы разумеюць, што былі не правы. І медыятар прапаноўвае выказаць кожнаму сваё бачанне вырашэння гэтага канфлікту. Затым з максімальнай колькасці варыянтаў прымірэння боку выбіраюць тыя, якія для іх найболей прымальныя.

Безумоўна, што навучанне школьнікаў медыяцыі - важна і трэба. Навучаючыся вырашаць канфлікты з дапамогай медыяцыі, дзеці вучацца паважаць сябе, шанаваць іншых, у іх выхоўваецца адказныя адносіны да сваіх учынкаў. Медыяцыя ў школе дапаможа стаць добразычлівыя, слухаць і чуць суразмоўцы, абгрунтоўваць сваю пазіцыю, выказваць сваё меркаванне і быць адказнымі за прынятыя рашэнні.

 

Медыяцыя вучыць іх уменню займаць актыўную жыццёвую пазіцыю. І ўсяму гэтаму самы час вучыцца ў школе !!!

Школьнікі і служба прымірэння

 

ЧЫМ СЛУЖБА ПРЫМІРЭННЯ МОЖА ДАПАМАГЧЫ ШКОЛЬНІКАМ 

  •    Навучыцца канструктыўна мець зносіны са аднагодкамі і дарослымі.
  • Навучыцца пераконваць іншых словамі, а не сілай.
  • Ўдзельнічаць у цікавай «дарослай» і грамадска-карыснай (валанцёрскай) дзейнасці.
  • Навучыцца самаарганізацыі, стаць больш адказнымі і культурнымі.
  • Навучыцца канструктыўна выходзіць з канфлікту, сваркі, крыўды, каб канфлікты не перарасталі ў правапарушэння.
  • Дапамагаць іншым мірыцца (сваім сябрам, аднагодкам і бацькам).
  • Пачаць асвойваць новую прафесію-медыятар, атрымліваць унікальныя навыкі і вопыт міратворчай дзейнасці.
  • Лепш разумець аднагодкаў і дарослых.

   Школьнікам, якія пацярпелі ад правапарушэнняў, адчуць сябе ў бяспецы і паверыць, што справядлівасць адноўленая і няма варожасці і пагрозы з боку іншых хлопцаў.

У дзяцей-крыўднікаў падчас медыяцыі з'яўляецца магчымасць зразумець іншы бок, памірыцца, праявіць раскаянне, пасільна пакрыць прычыненую шкоду, прынесці прабачэнні і пачуць словы прабачэння, усвядоміць прычыны свайго ўчынку і зразумець, што трэба рабіць, каб у далейшым не прычыняць шкоду іншым людзям.

   Дзецям-правапарушальнікам аднаўленчая праграма дае магчымасць не адчуваць сябе «хуліганамі» або людзьмі, якімі дарослыя заўсёды незадаволеныя, аднавіць добрыя адносіны з хлопцамі, бацькамі і педагогамі.


ШТО ШКОЛЬНІКІ МОГУЦЬ ЗРАБІЦЬ ДЛЯ РАЗВІЦЦЯ СЛУЖБЫ ПРЫМІРЭННЯ

  • Асвойваць перагаворныя тэхнікі і аднаўленчыя праграмы.
  • Дапамагаць сябрам, аднагодкам і бацькам у прымірэнні.
  • Рэкамендаваць сябрам звяртацца ў службу прымірэння.

 

Адносіны ў класе

       Служба прымірэння імкнецца да канструктыўных адносінаў у класе, заснаваным на разуменні і ўзаемнай падтрымцы. Пры гэтым трэба адзначыць, што канцэнтрацыя ўлады ў руках некалькіх (нават «станоўчых») вучняў павялічвае рызыка прымянення гвалту да адрозным ад большасці. Таму мы гаворым не пра фармаванне «каманды класа» на чале з моцным лідэрам, а хутчэй, пра станаўленне міні-супольнасці разумеюць і падтрымліваюць іншых аднакласнікаў, супольнасці, у якім падлеткі бачаць праблемы адзін аднаго і імкнуцца, па магчымасці, дапамагаць у іх вырашэнні. Гэта значыць служба прымірэння падтрымлівае даверныя адносіны ў класе і ня перадае ўладу маленькай групе.   

Акрамя працы з канфліктамі супрацоўнікі службы прымірэння могуць праводзіць трэнінгі і навучальныя заняткі са школьнікамі па вырашэнню канфліктаў і аднаўленчай камунікацыі.

Бацькі і служба прымірэння

 ЧЫМ СЛУЖБА ПРЫМІРЭННЯ МОЖА ДАПАМАГЧЫ БАЦЬКАМ

  •  Бацькі могуць звярнуцца ў службу ў выпадку канфлікту са сваімі дзецьмі, каб лепш зразумець іх і ўмець дамовіцца з імі (у выпадку канфлікту дзіцяці і дарослага пры правядзенні медыяцыі абавязкова ўдзел дарослага медыятара).
  • Бацькі могуць звярнуцца ў службу ў выпадку канфлікту з настаўнікам.
  • Бацькі і бацькоўскі камітэт могуць звярнуцца ў службу з нагоды канфліктаў з адміністрацыяй.
  • Бацькі могуць асвоіць навыкі аднаўленчага спосабу вырашэння канфліктаў і выкарыстоўваць іх у адпаведных сітуацыях.

  

ШТО МОГУЦЬ ЗРАБІЦЬ БАЦЬКОЎ ДЛЯ ПАДТРЫМКІ ФДНАЎЛЕНЧАЙ КУЛЬТУРЫ

 Бацькам, у першую чаргу, трэба падтрымліваць сваіх дзяцей у іх імкненні навучыцца вырашаць канфлікты канструктыўным спосабам; могуць падтрымліваць станоўчыя змены ў дзецях пасля медыяцыі, у класе і школе ў выніку дзейнасці службы прымірэння.  

Педагогі і служба прымірэння

 

ЧЫМ СЛУЖБА ПРЫМІРЭННЯ

МОЖА ДАПАМАГЧЫ ПЕДАГОГАМ

 

  • З'яўляецца магчымасць канструктыўна кіраваць школьнымі канфліктамі.
  • Канфлікты выкарыстоўваюцца ў якасці выхаваўчай функцыі, якая пры правільнай арганізацыі можа дапамагчы развіццю школьнікаў.
  • Адбываецца аднаўленне душэўнай раўнавагі ў школе.
  • Набываюцца новыя веды і практычныя навыкі ў галіне прымірэння, выбудоўвання міжасобасных адносін у дзіцячай і дзіцяча-дарослай асяроддзі, адбываецца развіццё метадаў і формаў грамадзянскай адукацыі і выхавання, сацыялізацыі школьнікаў.
  • Асвойваюцца новыя педагагічныя інструменты для дазволу цяжкіх сітуацый і канфліктаў.
  • Адбываецца засваенне аднаўленчага падыходу для падтрымання парадку ў дзіцячым асяроддзі.
  • Ўмацоўваецца ролю школьнага самакіравання.

   

ФУНКЦЫІ СЛУЖБЫ ПРЫМІРЭННЯ

 1.Аднаўленчая функцыя службы прымірэння

 

Служба прымірэння спрыяе:

- аднаўленню стану пацярпелага, нармалізацыі адносіны да яго ў класе, кампенсацыі нанесенай яму шкоды і г.д .;

- аднаўленню крыўдзіцеля ў супольнасці, то ёсць спыненне яго кляймення. Пры негатыўным стаўленні да правапарушэння служба прымірэння падтрымлівае дзеянні крыўдзіцеля, накіраваныя на выпраўленне нанесенай шкоды. Служба дапамагае наладжвання стасункаў з бацькамі, педагогамі, аднагодкамі;

- аднаўленню адносін паміж крыўдзіцелем і пацярпелым. Не абавязкова паміж імі адновяцца сяброўскія адносіны, але важна, каб падтрымліваліся адносіны без падазронасці, варожасці, адчужанасці, без прыгадвання канфлікту;

- нармалізацыі адносін у школьным супольнасці (спыненне чутак, непрыязнасці, недаверу, узаемных папрокаў і прыгадвання мінулых крыўдаў).

 

  1. Адукацыйная функцыя службы

 

Медыятары (і дарослыя, і школьнікі) на трэнінгах і ў практычных сітуацыях вучацца наладжваць кантакт, арганізоўваць складаную камунікацыю па праблемных пытаннях, разумець пачуцці і стану людзей, падахвочваць навакольных да адказнага паводзінах, зніжаць эмацыйны напал і г.д. Навыкі перагаворшчыка медыятар можа выкарыстоўваць не толькі ў службе прымірэння, але і ў сваёй сям'і, у зносінах з сябрамі, у асабістым жыцці. Дзе б медыятара ні прыйшлося працаваць у будучыні, ім спатрэбяцца навыкі арганізацыі складанай камунікацыі.

Кампетэнцыя, набытая падлеткамі ў школьных службах прымірэння, унікальная. Ні адзін трэнінг па талерантнасці ці навыкам зносін не зможа параўнацца з удзелам у вырашэньні канфлікту аднагодкаў, гэта значыць у рэальнай, значнай для яго і іншых сітуацыі, дзе абодва бакі лічаць сябе правымі, і трэба дапамагчы ім самім знайсці выйсце.

Службу прымірэння можна разглядаць і як павышэнне кваліфікацыі педагогаў праз засваенне імі спосабаў канструктыўнай камунікацыі, уменне кіраваць канфліктамі і выкарыстоўваць іх у выхаваўчых мэтах, праз арганізацыю і падтрымку дзіцячых супольнасцяў.

 

  1. Выхаваўчая функцыя службы

 

Служба прымірэння можа стаць важным звяном выхаваўчага працэсу ў школе.

У ходзе індывідуальных сустрэч з медыятарам, якія прадстаўляюць сумесную сустрэчу, бакі канфлікту вучацца будаваць камунікацыю і разумець сябе і іншых. Многія падлеткі ў наступных падобных сітуацыях ўжываюць атрыманыя імі на медыяцыі навыкі, не даючы канфлікту разгарэцца.

У нашым грамадстве не прынята спакойна казаць аб пачуццях, таму людзі часта іх не выказваюць, а выяўляюць у выглядзе абраз, папрокаў, жэстаў аж да прымянення сілы. Медыятар дапамагае бакам канфлікту дастаткова спакойна ўсвядоміць свае пачуцці, назваць іх ( «сорам», «страх», «крыўда» і інш.), Пазбавіцца ад іх негатыўнага ўплыву, зразумець і справіцца з імі, прычым не на трэнінгу, а ў значнай для чалавека сітуацыі канфлікту.

Падлетак у ходзе медыяцыі вучыцца прымаць на сябе адказнасць. Нярэдка бацькі вырашаюць за яго ўсё складаныя сітуацыі, у выніку ён не можа вырашыць нават простыя сітуацыі або здзяйсняе разбуральныя дзеянні, не думаючы пра наступствы і адказнасці. На медыяцыі, калі падлетак нанёс шкоду і бацькі яго пакрылі, медыятар задае падлетку пытанні пра яго адказнасць і асабістым укладзе ў выпраўленне шкоды. Медыятар пытаецца бацькоў, актыўна якія бяруць адказнасць на сябе, ці сапраўды яны хочуць ўвесь час выпраўляць памылкі за сваё дзіця, і што падлетак будзе рабіць, калі стане дарослым і бацькі не змогуць ратаваць яго са складаных сітуацый?

На медыяцыі праводзіцца аналіз таго, што адбылося з розных пунктаў гледжання і розных пазіцый. Медыятар падрабязна абмяркоўвае з падлеткам тое, што здарылася: як падзея разгортвалася ў часе, да якіх наступстваў прывяло, як да гэтага паставіліся розныя людзі (бацькі, сябры, настаўнікі), якія пачуцці адчуваў ён і астатнія ўдзельнікі, што, на яго погляд, адчувае і хоча другая бок канфлікту, якія ён бачыць выхады з сітуацыі.

Медыятар закранае пытанне планавання падлеткам сваёй будучыні, для чаго спецыяльна абмяркоўвае спосабы пазбягання паўтарэння падобнага. Медыятар дапамагае абодвум бакам канфлікту лепш даведацца адзін аднаго (хто што любіць, чым цікавіцца, што для каго ўяўляецца значным і што турбуе), убачыць адзін у адным станоўчыя бакі асобы, чалавечыя рысы.

Для дзіцяці - удзельніка канфлікту адбываецца «навучанне» новым, не вядомых яму перш спосабам разгляду сітуацыі, размовам, формаў узаемадзеяння з іншымі людзьмі, зместу пытанняў, якія абмяркоўваюцца - і ўсё гэта гуртуецца вакол таго, што атрымлівае назву «аднаўленчага спосабу дазволу канфлікту». Калі падобныя спосабы працы з канфліктнымі сітуацыямі замацоўваюцца ў школьным асяроддзі, яны паступова асвойваюцца падлеткамі і становяцца адначасова элементамі, якія фарміруюць аднаўленчую культуру школы.

Медыяцыя мае выхаваўчы эфект для школьнікаў-медыятараў, якія дапамагаюць ўдзельнікам канфлікту пачуць і зразумець адзін аднаго, убачыць сітуацыю з розных бакоў, у спрэчцы выкарыстаць не сілу, а камунікацыю.

  1. Прафілактычная функцыя службы

 

Прафілактыку правапарушэнняў часта звязваюць з лекцыямі аб правільных паводзінах або з дасугавай занятасцю падлетка, «каб без патрэбы не хістаўся». Магчыма, гэтыя спосабы даюць свой вынік, але на наш погляд, прафілактыка складаецца ў наступным.

Практычна не бывае так, каб у дзіцяці ў школе усё было добра, і раптам ён здзейсніў правапарушэнне. У большасці выпадкаў гэтаму папярэднічаў доўгі «шлейф» падзей, на якія дарослыя або «закрывалі вочы», або, сапраўды, нічога пра іх не ведалі. Таму праца па наладжванні ўзаемаразумення і выпраўленні негатыўных наступстваў тых ці іншых учынкаў павінна праводзіцца па сітуацыях, якія дарослымі яшчэ не пераведзены ў ранг «сур'ёзных». Тое, што дарослы можа лічыць неістотным, для дзіцяці і падлетка можа апынуцца вельмі важным. А схаваныя ад дарослых сітуацыі і канфлікты заўважаюць і дапамагаюць вырашыць школьнікі-медыятары.

Служба прымірэння, выкарыстоўваючы аднаўленчыя праграмы, не дае канфлікту перайсці ў вострую фазу, разрасціся і далучыць да яго новых удзельнікаў.

Атрымліваючы "зваротную сувязь" аб наступствах сваіх дзеянняў і рэакцыю на гэта іншых, дзіця вучыцца прадбачыць наступствы слоў, учынкаў і карэктаваць іх.